ده خطایِ مُهلکِ بازاریابی:
1- شرکت به حدِ کافی بازارمحور و مشتری مدار نیست.
2- شرکت به اندازۀ کافی با بازارهایِ هدفش آشنا نیست.
3- شرکت به اندازۀ کافی رقبایش را مشخص و رصد نمی کند.
4- شرکت روابطش با گروه هایِ ذی نفع را به خوبی مدیریت نمی کند.
5- شرکت در یافتنِ فرصت هایِ جدیدِ بازاریابی ضعیف عمل می کند.
6- برنامه هایِ بازاریابی و فرآیندِ برنامه ریزیِ شرکت کارآمد نیستند.
7- شرکت استراتژی هایِ مناسبی در زمینۀ محصولات و خدمتش ندارد.
8- مهارت هایِ شرکت در زمینه هایِ مدیریتِ نام هایِ تجاری و ارتباطات بسیار ضعیف است.
9- واحدِ بازاریابیِ شرکت به خوبی سازماندهی نشده است و نمی تواند به صورت اثر بخش و کارآمد عمل کند.
10- شرکت به اندازۀ کافی از فناوری هایِ روز استفاده نمی کند.
ده فرمانِ بازاریابی:
1- شرکت باید بازارش را به خوبی بخش بندی کند، بهترین بخش ها را انتخاب کند و موضعِ قوی ای را در تمامیِ بخش هایِ منتخب اشغال کند.
2- شرکت باید نیازها، ادراکات، ترجیحات و رفتارهایِ مشتریانش را به خوبی شناسایی و کارمندانش را برایِ خدمت رسانیِ بهتر به مشتریان و جلبِ رضایت آن ها تشویق کند.
3- شرکت باید رقبایِ اصلی اش و نقاطِ قوت و ضعفِ آن ها را به خوبی شناسایی کند.
4- شرکت باید ارتباطاتِ مناسبی را با شرکایِ تجاری اش برقرار و از اقداماتِ مناسبِ آن ها حمایت کند.
5- شرکت باید فرآیندِ مناسبی را برایِ شناساییِ فرصت ها و رتبه بندی و انتخابِ بهترینِ آن ها ایجاد کند.
6- شرکت باید سیستمِ برنامه ریزیِ بازاریابی اش را به خوبی مدیریت و برنامه هایِ بلندمدت و کوتاه مدتِ دقیق را طراحی کند.
7- شرکت باید آمیختۀ محصولات و خدماتش را به خوبی کنترل و مدیریت کند.
8- شرکت باید نام هایِ تجاریِ قوی ای را ایجاد کند و از کارآمدترین و به صرفه ترین ابزارهایِ ارتباطی استفاده کند.
9- شرکت باید روحِ بازاریابی را در تمامیِ بخش ها و واحدهایش حاکم کند.
10- شرکت باید فناوری هایِ روز را به طورِ مستمر رصد کند و آن هایی که باعثِ کسبِ مزایایِ رقابتی می شوند را به کار گیرد.
منبع: مدیریت بازاریابی. نوشتۀ: فیلیپ کاتلر و کوین لین کلر. مترجم: مهدی امیرجعفری. جلد یک . انتشارات نص.
درباره این سایت